Greppstyrka

Starka Underarmar – Greppstyrka

Ett starkt grepp är bra för mer än att öppna pickles burkar. Lägg in ett träningsprogram för dina underarmar minst en gång i veckan och din totala styrka kommer att öka. Vad är den enklaste förändring du kan göra för att öka din funktionella styrka? Jo förbättra din greppstyrka och träna dina underarmar. Vid underarmsträning gäller det som med övriga kroppen att vara underarmsträning 2vaksam på tecken från överträning. Greppet är något som i princip använd i alla övningar och varje dag i vardagen. Om ni känner att greppet börjar svikta skaffa ett par dragremmar som hjälper er att utveckla underarmarna mera genom att avlasta dom vid vissa träningsmoment så man kan träna tyngre specifika underarmsövningar. 

Vilka idrottsutövare behöver bra greppstyrka?

Styrkelyftare är kända för sina starka underarmar lika Strongman deltagare som vet att deras framgång i många händelser hänger på greppstyrka. Även Strongmans använder sig av dragremmar under träning för att ej överträna sina underarmar. MMA fighters och brottare måste också upprätthålla ett starkt grepp för att behålla kontrollen över sina motståndare. Klättrare är också beroende av riktigt starka underarmar. Förutom dessa kategorier av utövare är det väldigt få på gymmen som ägnar sig åt underarmsträning av ”vanligt” gymfolk, det vanligaste är att man slänger in en övning i slutet på ett pass någon gång i bästa fall ( Vi ska dock ej dra alla över samma kam ). För att lyckas bättre i alla övningar som kräver att man ska hålla i något eller häva sig själv upp i ex chins så är underarmar ett måste på veckans träningschema.

Några bra övningar för starka underarmar är:

  • Wrist Roller – Pinne med ett snöre runt som ni fäster en vikt i sedan rullar man pinnen i handflatorna så vikten åker upp och ner.
  • Skivstång el Hantel som rullar ut mot fingerspetsarna och sedan rullas tillbaka.
  • Utföra vanliga övningar med tjockare skivstång, ex använda sig av Fat Gripz när ni kör bicepscurl, tricepspress, chins, bänkpress mm